Implantácia
Aká je pooperačná starostlivosť a rehabilitácia?
Rehabilitácia pacientov s kochleárnym implantátom je nevyhnutná
a časovo náročná. Je zameraná na rozvíjanie najzákladnejších schopností
- vnímanie a rozlišovanie zvukov až po najobtiažnejšie - porozumenie
reči.
Za 4-5 týždňov po operácii sa prvýkrát pripája a za pomoci počítača
nastavuje rečový procesor. Programovanie rečového procesora je potrebné
najmä v prvých rokoch po implantácii niekoľkokrát za rok opakovať.
Všetci implantovaní pacienti sú v SCKI pravidelne sledovaní z hľadiska
technickej kontroly kochleárneho implantátu, efektu kochleárnej implantácie
pre rozvoj sluchového vnímania, komunikačných a kognitívnych schopností,
ako aj z hľadiska integrácie a zaradenia do normálneho života.
Rehabilitácia pacientov s KI je nevyhnutná a časovo náročná. Cielená
rehabilitácia spravidla začína po prvom nastavení rečového procesora. Je
zameraná na rozvíjanie najzákladnejších schopností – vnímania a rozlišovania
každodenných zvukov až po najobtiažnejšie schopnosti, napr. porozumenie
reči. V terapii sa uplatňujú rôzne auditívno-verbálne programy (podobne
ako pri rehabilitácii nedoslýchavých detí alebo detí s využiteľnými zvyškami
sluchu).
-
KI umožňuje nepočujúcim deťom vnímať širšie spektrum každodenných zvukov
i zvukov reči, avšak neumožňuje také akustické vnímanie ako intaktný sluch.
Zvukový obraz je teda neúplný a skreslený.
-
kochleárnou implantáciou dieťa nenadobúda sluchové a rečové schopnosti
okamžite, kochleárny implantát je len prostriedkom napomáhajúcim ich osvojenie.
-
Deti s KI, ktoré pred implantáciou nemali žiadnu, alebo mali len minimálnu
sluchovú skúsenosť, sa musia všetkým zvukom (rečovým aj nerečovým) učiť,
naučiť sa na ne reagovať. Tento proces je dlhodobým auditívno-verbálnym
tréningom.
Čo je cieľom rehabilitácie?
- Cieľom je naučiť nepočujúceho s KI uvedomovať si zvuky,
- naučiť implantovaného priraďovať k zvukom ich význam,
- vytvoriť funkčnú sluchovú pamäť,
- priviesť dieťa od vnímania zvukov k spontánnym reakciám na zvuky,
- naučiť dieťa interpretovať zvukové podnety (zmysluplná vokalizácia),
- naučiť dieťa používať sluch pri rozvíjaní orálnej reči,
- rozvíjať pragmatickú, lexikálnu a sémantickú jazykovú rovinu (nie len foneticko-fonologickú),
- nadobudnúť primerané komunikačné zručnosti.
Prečo je dôležitá aktívna spolupráca rodičov?
-
Žiaden terapeut nemôže poskytnúť dieťaťu toľko sluchových a rečových podnetov
ako rodič.
-
Rehabilitačné cvičenia sú podnetom pre rodičov pre ich uplatnenie a využitie
v prirodzených podmienkach každodenného života.
-
Rodič má vytvárať v domácom prostredí také konkrétne činnosti, ktoré budú
rozvíjať jednotlivé zručnosti.
-
Rodič má hlavnú zodpovednosť za to, ako dieťa napreduje.